Nida maaliplenairi XX Juubeliaasta.
Kunstnik Saulius Kruopis - Nida Plenairi initsiaator ja organiseeria.
Tänane Nida kunstnike residents põhineb 19. sajandi teise poolel loodud traditsioonil, mil kunstnike poolt avastati Nida poolsaar selle kõrvaliste kaluriküladega.
Ajalugu:
19. sajandi
lõpus hakkasid Königsbergi
Kunstiakadeemia professor ja tudengid igal suvel külastama Nidat.
Lovis Corinth (1858-1925) väisas Kura poolsaart oma akadeemiaõpingute
ajal (1876-1880), 1888 aastal Gumbinë’s sündinud maalija ja poeet Heinrich Krüger (1863-1901) kutsus sinna omakorda Königsbergi Kunstiakadeemia koolilõpetaja Ernst
Bischoff-Culm’i (1870-1917).
Bischoff-Culm omas suurt mõju Nida kunstiresidentsi loomisele.
Kunstnikud veetsid oma suved kohalikus hotellis mida pidas Hermann Blode. Aja jooksul sai Skruzdynë’s hotellist residentuuri keskus.
Lisaks Ernst Bischoff-Culm’i mõjule formeeris
Nida kunstiresidentuuri algperioodi tuumiku Königsbergis sündinud maalija Hans
Beppo-Borschke (1888-1914).
1905 a. tuli Nidasse esmakordselt Hans
Kallmeyer (1882-1961). Pärast kunstiteaduse õpingute lõpetamist, 1911 ja 1944
vahemikul oli ta veetnud oma suved Kura poolsaarel maalides, sama tegid Edith
Wirth-Sukkau (1881-1941) koos abikaasa Herman Wirth`ga (1877-1956).
1914-1918 külastas Nidat Leedu päritolu kunstnik
Pranas Domðaitis (1880-1965).
20. saj. alguses sai Nidast eelistatud puhkuse ja
loomingukoht Saksa kunstnikele ja intellektuaalidele.
Maalijad, fotograafid, kirjanikud, näitlejad ja
heliloojad tundusid avastavat Kura maasäärt kui vaikuse ja loomingulise
inspiratsiooni lätet.
Bischoff-Culm’i maalitud maastikud olid
inspiratsiooniks ekspressionist Max Pechstein’le (1881-1955),
kes nägi töid Berliinis Kura maasääre teemalisel
näitusel ja samuti soovis tulla Nidasse veetes seal järgmised viis suve, maalides hulganisti ekspressionistlikke vaateid.
Pechstein’i ja Karl Schmidt-Rotluff’i (1884-1976,
külastas Nidat 1913 a.) ilmumine tekitas residentuuris
elevust ja genereeris ägedaid vaidlusi impressionismi ja ekspressionismi pooldajate vahel.
Pärast Esimest Maailmasõda valitses residentuuris
ekspressionistlik liikumine.
Kunstnik Ernst Mollenhauer (1892-1963), Hermann
Blode’i väimees toetas samuti seda liikumist. Tänu tema jõupingutustele õitses
residentuur taaskord 20-ndatel ja 30-ndatel aastatel.
1923 a pärast Klaipeda regiooni lisamist Leedu
alla sai Kura maasäärest inspiratsiooniallikas ka Leedu
kunstnikele jäädes endiselt atraktiivseks
keskuseks ka Saksa kunstnikele.
“Vaba kunsti” vaimsus oli Nidas elus, seda vastupidiselt Saksamaale kus hoogustus natsionaalsotsialistide kampaania
modernkunsti vastu mida hakati pidama “degenereerunuks” (Entartete Kunst).
1930 aastal ehitasid Carl Knauf (1867-1944) ja
Richard Birnstengel (1887-1968) Nidasse kohalikus stiilis stuudiotega maju.
1929-1930 aastate kunstnike residentuuri
tuntud külaline - kirjanik Thomas Mann ehitas oma suvemaja Nidasse, mis
tänapäeval funktsioneerib kirjaniku majamuuseumina.
Nidat, mis 19 sajandil oli tuntud kui “Preisi Sahara”, nimetati 20. sajandil “maalijate
paradiisiks” ja “imede maaks”.
Mollenhauer kirjutas Nidast: “See on maastik maalikunstnikele - täis valgust ja avarust,
vett ja päikest. [...] Nida oli kunstnike ja kõigi inimeste kogunemise koht kes
soovisid kogeda puutumatut loodust ja kes vihkasid igasugust sagimist”.
1945 aastaks praktiseerisid Nidas oma kunsti
rohkem kui 200 kunstnikku, pooled neist Ida Preisimaalt. Maalijad olid
kütkestatud Kura maasääre loodusest, kalameeste tööst, eluviisist ja selle rütmist.
Teine maailmasõda tegi kunstnike residentuuri ajaloole aga lõpu. Muljetavaldav
Teine maailmasõda tegi kunstnike residentuuri ajaloole aga lõpu. Muljetavaldav
kollektsioon maale mis kaunistas Blode’i
hotelli hävitati 1945 a. alguses, paljude seal elanud ning loonud kunstnike tööd
kadusid.
Enamus residentuuri maalijaid säilitasid siiski
mõttelise sideme Kura maasääre loodusega ning pärast sõda kui
ei olnud enam võimalik külastada Nidat,
maalisid meenutuste järgi.
Nõukogude võim lõi Nidast militaartsooni, mis
tähendas et Euroopas kuulsust kogunud kunstnike residentuur hävitati.
Tänapäeval võib tunda isegi kadedust sellise hämmastava
ajaloo ees...
Kui arvestada et see ajalugu toimus siinsamas kõikjal meie ümber; et Nida kunstnike koloonia
eksisteeris kunagi ammu.. siis edasine areng kohapeal tundub
kui uni või hoopis kui teine elu.
Siiski - kõik see mis Nidas toimub praegu ongi uus elu.
1995 aastal taasloodi Nidas Saulius Kruopis’e poolt ja
algatusel ekspressiivse plein-air maalimine.
Taolised plein-air maalimise sessioonid olid
vanade traditsioonide tagasitulek ning nüüdseks juba kakskümmend aastat järjest kunstnikud
taaskogunevad Nidas. Taoline maalimine on unikaalne traditsioon. kus kunstnikud koondavad harmoonia loodusest kontrastiks tavaühiskonnale, selle tingimustele, kommetele, vulgaarsusele
ja inertsile.
Taasloodud kunstnike residents edendab koostööd ja loomist, samuti nagu kogu Brucke manifesti jätkamist.
Taasloodud kunstnike residents edendab koostööd ja loomist, samuti nagu kogu Brucke manifesti jätkamist.
Oodatud on kõik kunstnikud erinevatest
generatsioonidest, rahvustest,väljenduslaadidest ja zanritest.
Kõik annavad oma loomingus edasi Nida meeleolu, avastusi
ja inspiratsiooni.
Juba kakskümmned aastat on erinevatest riikidest
maalikunstnikud kogunenud Nida loomingulises ruumis.
Kakskümmend aastat
plein-air organiseerimist tähendab kahtekümmet aastat Nida meeleolu, avastusi
ja tunnetust salvestatuna lõuendile....
No comments:
Post a Comment